Sunday, August 8, 2010

Aku Adalah Aku.... Seorang Yang Sukakan Kamera...


Aku seorang insan yang sukakan kamera.... Aku seorang insan yang suka mempotret suatu yang cantik dan dapat diabadikan di dalam blog.... Hasil yang tidak seberapa tapi ikhlas untuk dikongsikan bersama mereka yang masih baru dalam bidang ini seperti aku juga....

SIAPA CHILABAEY'S CENTRAL ??

Seorang insan bernama MUZAFAR SHAH HAJI ZAINAL.... 
Pemegang Diploma Perancang Bandar Dan Wilayah, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam, Selangor Darul Ehsan
Dilahirkan pada 10 Februari 1976 di Kuala Lumpur
Bekerja di syarikat swasta di ibukota dan berjawatan Penolong Pegawai Perancang Bandar
Parttime dan Freelance Photographer untuk event, majlis perkahwinan dan pelbagai


Bagaimana Aku Minat Dengan Bidang Photography ??

Bermula dari bangku sekolah lagi di mana aku curi pinjam kamera bapa aku untuk lawatan sekolah di Kuala Lumpur... Masa tu darjah 5.... Tapi sebelum tu lagi bapa aku telah menunjuk ajar aku tentang penggunaan kamera tersebut iaitu dari jenis Yashica (manual focus)... Sejak itu minat semakin bertambah dan semakin hari aku cuba mempelajarinye sendiri....

Lepas peperiksaan SRP, abang ipar aku beli sebuah kamera SLR.... Malangnye dia tak tahu menggunakannye, dia minta aku ajarkan penggunaannye.... Aku ajar tapi tak pandai2, akhirnye kamera tersebut diserahkan kepada aku.... Dari jenis Minolta.... 

Kemudian lepas SPM aku ditawarkan ke UiTM untuk melanjutkan pelajaran aku dalam bidang Perancang Bandar Dan Wilayah.... Ianye tiada kaitan dengan minat aku, tetapi kamera tetap aku kendong ke mana sahaja.... Di sinilah aku banyak belajar mengenai kamera sebab ketika itu aku seasrama dengan budak2 arkitek.... Mereka ada subjek photography, so aku ambil kesempatan untuk mempelajarinye dengan mereka... Sejak itu aku semakin berani mencuba sesuatu yang baru dalam mempotretkan sebuah gambar...

Sehinggalah sekarang... Tapi teknik2 dalam bidang photography ini amat luas dan memerlukan kerajinan untuk mendapatkan sesuatu gambar yang menarik... Selain itu ianye merupakan satu hobi yang agak exspensive.... Itu juga menjadi halangan aku untuk cepat mempelajari sesuatu....


Mengapa Wujudnye Blog Chilabaey's Central Ini ??

Untuk mencoretkan sesuatu di dalam alam maya ini.... Selain itu dapat berkongsi pengalaman dan catatan yang diukir melalui lensa kamera dan diabadikan di dalam blog ini.... Apa yang penting aku dapat kepuasan dari apa yang aku akan ukir dan potretkan.... Sekian terima kasih....

6 comments:

♥♥ eija ♥♥ said...

salam pakngah hehe...

ja dah masuk blog baru :)
nanti ajar ja dalam dunia photography nie yek hehe

Khairul Onggon said...

Salam.. Best! Dulu2 dah guna Minolta ye.. Sekarang Minolta Sony take over hehehe.. APa pun sistem DSLR yg kita guna, yg penting bukan kemre, tp org disebalik kemre tu kan.. Tahniah, kekreatifan en.chilabaeys mmg sentiasa terserlah baik dr segi photography atau penulisan. Harap dpt bagi alamat flickr supaya saya boleh bagi testimonial khas utk en.chilabaeys.. Klu lom ada flickr, sila join dan tukar akaun pro, kerana anda sememangnya kategori pro. :)

koci said...

salam..

harap blog ni dpt membantu saya & rakan2 yg baru berjinak2 dlm dunia photography nie..

utk entry yg akan dtg...leh tak en.chilabaeys beri tips2 nak beli DSLR & beza antara canon & nikon

tima kasih yer...

Chilabaey's Central said...

To: ♥♥ eija ♥♥

Salam.... Insyallah saya boleh tunjukkan mana yang saya mahir... Sebab saya pun dalam pembenalajran lagi.... :)

Chilabaey's Central said...

To: kal jis (im not carl zeiss)....

Salam en.onggon... Dulu lagi dah pakai Minolta... Memang best sebab lebih mencabar sebab pakai filem... Kita tak tahu result nye... Bila dah cuci, satu kepuasan sebenarnye berbanding DSLR sekarang ni....

Saya takde Flickr, tapi nanti saya create satu untuk en.onggon...

Saya belum pro lagi lah... Masihlagi dalam pembelajaran... Saya lagi nak minta pandangan dan belajar teknik dari en.onggon... :)

Chilabaey's Central said...

To: Koci...

Terima kasih jadi followers saya... Insyallah saya akan berikan apa yang saya tahu... Banyak lagi yang perlu untuk kita pelajari dalam dunia photography ini sebenarnye... Kamera semakin hari semakin canggih, so tekniknye juga semakin hari semakin banyak...

Kita sama2 belajar yer... Contoh terbaik Blogger Kal Jis dan Enolnukman....

Rata2 yang saya tanya sekarang ni tentang kamera mana yang baik untuk anda, ramai yang pilih Nikon... Bagi saya pula sebab saya dah lama gunakan Canon, ianye ada ciri2 mereka yang tersendiri... Lebih friendly user berbanding Nikon...