Wednesday, August 25, 2010

Accessories Photography Yang Perlu Ada... Bagi Akulah...!!!

Photography merupakan salah satu dari kegiatan hobi atau aktiviti sampingan di kalangan kita sekarang ini... Samalah juga pada aku, photography atau hobi 'Main Kamera' ini yang pada mulanye merupakan hobi sahaja tetapi lama kelamaan ia membawa kita ke arah perniagaan sebenarnye.... Duit sampingan sebenarnye.... 

Salah satu sebabnye bagi aku, kerana aku dah melaburkan wang yang banyak untuk hobi ini... Jadi untuk mendapatkan pulangan semula, caranye adalah dengan mengambil gambar dalam pelbagai event... Dan charge yang dikenakan perlu bersesuaian dengan market semasa...

Tapi dalam menjalankan kegiatan cari duit ni, kita akan tahu akan kelemahan kamera kita.... Setiap event yang dilalui akan berbeza dan dari situ baru kita tahunye... Dan lepas tulah mulalah kita berfikir untuk dapatkan kamera yang baru yang mampu lakukan kerja2 tersebut....

Perkara yang sangat penting dalam memotretkan sesuatu gambar itu adalah dari segi pencahayaan.... Sekiranye sesuatu event itu outdoor dan dalam cuaca yang baik, maka kita tidak mendapatkan masalah langsung... Tetapi sekiranye kerja photography kita melibatkan kawasan indoor (contoh di dalam rumah, dewan, bilik pengantin dan sebagainye), ianye memerlukan pencahayaan yang sesuai untuk mendapatkan hasil gambar yang baik...

Bila ini berlaku dan kita akan tahu secara langsung tentang kelemahan yang ada terdapat pada kamera kita... Kita tak boleh bergantung kepada 'Build In Flash' sahaja, sebab gambar yang dihasilkan kurang cantik... Ini nanti akan aku terangkan dalam entry akan datang tentang Pencahayaan....

So, cara untuk menangani masalah pencahayaan ini maka kita akan mengeluarkan modal yang agak besar untuk melengkapkan sesuatu kamera tersebut... Pembelian external Flash atau 'Speedlite' terpaksalah dibuat... Di bawah ini beberapa model yang aku gunakan sekarang...



CANON SPEEDLITE 430EX

Ini merupakan Speedlite pertama aku sejak aku gunakan Canon EOS 300D... Harga yang ditawarkan ketika itu berharga RM1350.00 (baru beberapa minggu berada di pasaran Malaysia)... Sebab projek dah banyak time tu, terpaksalah aku mengeluarkan modal untuk membelinye... Tetapi hasilnye memang membanggakan dan sangat2 berguna... Sebelum ini aku gunakan flash dari jenis yang murah... Sangat berbeza hasilnye...





CANON SPEEDLITE 430EX  &  SPEEDLITE 430EX II

Sekarang ni model Canon Speedlite 430EX telah di upgrade pembuatannye kepada model Canon Speedlite 430EX II...  Harga di pasaran bagi model terbaru ini lebih murah sikit iaitu RM1190.00... Untuk mereka yang bakal membeli Speedlite sebegini, jangan bergantung pada website sesuatu brand.... Kita perlu pergi survey harga sebaik mungkin dan sebanyak boleh... Tawar menawar boleh dilakukan dan kita akan mendapatkan harga yang terbaik pada satu2 kedai... Dan jangan sekali2 pergi pada satu kedai sahaja kemudian terus beli, sebenarnye mereka main harga dan tak semua kedai sama harga.... So rajin2 survey sebelum membeli....

Lepas ni mungkin aku akan beli Speedlite baru untuk kamera yang bakal aku beli nanti... Model Canon Speedlite 580EX II, yang ini lebih besar dan lebih kuat cahayanye.... Dan dalam masa yang sama harganye juga memang best sangat.... Retail price : RM2060.00 tapi aku dapat RM1700.00 harga cash... Nampak tak bezanye.... So, ingat pesanan dan nasihat aku....

No comments: